Huig Aart Maaskant
De Lijnbaanflats zijn typische voorbeelden van het Nieuwe Bouwen dat tijdens de wederopbouw van Rotterdam hoogtij vierde. Het winkelcentrum de Lijnbaan was een baanbrekend project van architecten Van den Broek & Bakema met een verkeersvrije winkelzone met een expeditiestraat achter de winkels. De flats achter de winkels werden ontworpen door Huig Maaskant. Kenmerkend zijn het gebruik van beton, staal en glas. De begane grond wijkt iets naar achter zodat het gebouw los komt van de grond. De flats omsluiten een groene ruimte die als stadstuin dienst doet. Door het gebruik van veel en grote ramen zijn de kamers zeer licht. De woningen waren zeer luxe voor die tijd, met inbouwkeuken en ligbad. Om geld te besparen stoppen de liften halverwege twee etages een truc die Maaskant ook toepaste in het Groothandelsgebouw en de Bergpolderflat.
Begin 2005 ontstond er enige paniek bij de gemeente toen de eigenaar van één van de flats, het Philips Pensioenfonds, aangaf de flat te willen slopen en te laten vervangen door een hoger gebouw. Dit noopte de gemeente tot het formuleren van een visie op de wederopbouwarchitectuur van het winkelcentrum Lijnbaan en de Lijnbaanflats. Een door de gemeente ingehuurd bureau concludeerde: "mijdt sloop van de Lijnbaan en zijn flats en wijs het hele complex aan als realistisch monument." Het wandelgebied voor voetgangers, geflankeerd door lage winkels met daar omheen chique middelhoogbouw en groene binnenhoven, was in de jaren vijftig zo'n revolutionair concept dat het wereldwijd op tal van plekken is gekopieerd. "Geef het hele complex een monumentstatus met rekkelijke omschrijvingen. Op die manier kun je behouden wat bijzonder is, en weer andere onderdelen aanpassen aan hedendaagse ontwikkelingen.''
Groot is het sleutelbegrip voor de persoon en het werk van de Rotterdamse architect Huig Aart Maaskant (1907-1977). 'Ik ben de grootste architect van Nederland,' lachte hij spottend, verwijzend naar zijn lengte van meer dan twee meter. Legendarisch waren zijn enorme handen en zijn voorkeur voor opzichtige Amerikaanse auto's. Ook zijn gebouwen kenmerken zich door grootschaligheid, monumentaliteit en forse details, hoewel dat veel meer in zijn kantoorgebouwen, dan in zijn woongebouwen tot uiting komt.
Ook opgeleverd in 1956:
Walradarstations | B. van der Lecq | |
Maastorenflat | H. Bakker | |
Woonhuis Uitenbroek | H. Haan | |
De Leuve | H. Bakker | |
Morgensterkerk, Slinge | H. Hupkes |
Andere projecten van Huig Aart Maaskant:
In Rotterdam:
Plaslaanflat | 1938 |
Groothandelsgebouw | 1953 |
Citrusveiling | 1955 |
Euromast | 1960 |
Kantoorgebouw Müller Thomsen | 1961 |
Verzamelgebouw | 1961 |
Hilton | 1964 |
Weenagebouw | 1968 |
Technikon | 1970 |
Adriaan Volkerhuis | 1973 |
Elders:
Luchtvaart Laboratorium |
Amsterdam |
1938-41 |
Pier van Scheveningen |
Den Haag |
1961 |
Tomado huis |
Dordrecht |
1962 |
Sportcentrum KNVB |
Zeist |
1965 |
Johnson Wax kantoor |
Mijdrecht |
1966 |
Provinciehuis |
's Hertogenbosch |
1971 |
Rivierstaete, kantoorgebouw | Amsterdam | 1974 |