100 jaar architectuur in Rotterdam

1956: Lijnbaanflats

Huig Aart Maaskant

De Lijnbaanflats zijn typische voorbeelden van het Nieuwe Bouwen dat tijdens de wederopbouw van Rotterdam hoogtij vierde. Het winkelcentrum de Lijnbaan was een baanbrekend project van architecten Van den Broek & Bakema met een verkeersvrije winkelzone met een expeditiestraat achter de winkels. De flats achter de winkels werden ontworpen door Huig Maaskant. Kenmerkend zijn het gebruik van beton, staal en glas. De begane grond wijkt iets naar achter zodat het gebouw los komt van de grond. De flats omsluiten een groene ruimte die als stadstuin dienst doet. Door het gebruik van veel en grote ramen zijn de kamers zeer licht. De woningen waren zeer luxe voor die tijd, met inbouwkeuken en ligbad. Om geld te besparen stoppen de liften halverwege twee etages een truc die Maaskant ook toepaste in het Groothandelsgebouw en de Bergpolderflat.

Begin 2005 ontstond er enige paniek bij de gemeente toen de eigenaar van één van de flats, het Philips Pensioenfonds, aangaf de flat te willen slopen en te laten vervangen door een hoger gebouw. Dit noopte de gemeente tot het formuleren van een visie op de wederopbouwarchitectuur van het winkelcentrum Lijnbaan en de Lijnbaanflats. Een door de gemeente ingehuurd bureau concludeerde: "mijdt sloop van de Lijnbaan en zijn flats en wijs het hele complex aan als realistisch monument." Het wandelgebied voor voetgangers, geflankeerd door lage winkels met daar omheen chique middelhoogbouw en groene binnenhoven, was in de jaren vijftig zo'n revolutionair concept dat het wereldwijd op tal van plekken is gekopieerd. "Geef het hele complex een monumentstatus met rekkelijke omschrijvingen. Op die manier kun je behouden wat bijzonder is, en weer andere onderdelen aanpassen aan hedendaagse ontwikkelingen.''

Groot is het sleutelbegrip voor de persoon en het werk van de Rotterdamse architect Huig Aart Maaskant (1907-1977). 'Ik ben de grootste architect van Nederland,' lachte hij spottend, verwijzend naar zijn lengte van meer dan twee meter. Legendarisch waren zijn enorme handen en zijn voorkeur voor opzichtige Amerikaanse auto's. Ook zijn gebouwen kenmerken zich door grootschaligheid, monumentaliteit en forse details, hoewel dat veel meer in zijn kantoorgebouwen, dan in zijn woongebouwen tot uiting komt. 

Ook opgeleverd in 1956:

Walradarstations B. van der Lecq
Maastorenflat H. Bakker
Woonhuis Uitenbroek H. Haan
De Leuve H. Bakker
Morgensterkerk, Slinge H. Hupkes

 

Andere projecten van Huig Aart Maaskant:

In Rotterdam:

Plaslaanflat 1938
Groothandelsgebouw 1953
Citrusveiling 1955
Euromast 1960
Kantoorgebouw Müller Thomsen 1961
Verzamelgebouw 1961
Hilton 1964
Weenagebouw 1968
Technikon 1970
Adriaan Volkerhuis 1973

Elders:

Luchtvaart Laboratorium

Amsterdam

1938-41

Pier van Scheveningen

Den Haag

1961

Tomado huis

Dordrecht

1962

Sportcentrum KNVB

Zeist

1965

Johnson Wax kantoor

Mijdrecht

1966

Provinciehuis

's Hertogenbosch

1971

Rivierstaete, kantoorgebouw Amsterdam 1974

 

100 jaar Architectuur- overzicht
terug
verder