100 jaar architectuur in Rotterdam

1953: Lijnbaan

Van den Broek & Bakema

Na enige twijfel over de locatie van het centrale winkelapparaat van de stad in (weder)opbouw kregen architecten Van den Broek en Bakema in 1951 de opdracht voor een winkelcentrum van 65 winkels ten westen van de Coolsingel langs twee kruisende winkelstraten. De naam van het winkelcentrum herinnert aan de touwslagerij die hier in de 17e eeuw (buiten de stadsmuren was gevestigd). Het ontwerp was voor die tijd revolutionair. Werden voorheen woningen en kantoren boven de winkels geplaatst en vond bevoorrading aan de voorzijde plaats, was dat in de Lijnbaan allemaal anders. Woningen en kantoren bevonden zich achter de winkels. De winkelstraten waren verkeersvrij en de leveranties vonden plaats aan de achterzijde van de winkels via speciale expeditiestraten. 

De winkels  zijn in een betonskelet geplaatst en flexibel van indeling. De winkeleenheden hebben meestal twee bovengrondse verkooplagen boven een kelderetage. De winkelpanden zijn dus relatief laag en de winkelstraten breed. De gevels zijn voorzien van een luifel, die bescherming biedt tegen wind en regen en een overgang vormt tussen binnen en buiten.

Het voorbeeld van een verkeersvrij winkelcentrum - tot dan toe vrijwel onbekend - vond in Nederland en Europa veel navolging. Nu het principe in elke buitenwijk in de westerse wereld is toegepast, lijkt het originele voorbeeld niet zo spectaculair meer.  In 1966 werd de Lijnbaan doorgetrokken tot het Binnenwegplein, een ander winkelgebied waar al twee grote panden van Van den Broek en Bakema stonden: Warenhuis Ter Meulen (nu verzamelgebouw De Grote Lijn) en Meubelwarenhuis de Klerk (later Donner boekhandel, maar ook alweer verhuisd).

In de loop der jaren is het exclusieve karakter van de Lijnbaan afgenomen. Specialistische winkels zijn langzaamaan verdrongen door grote winkelketens, met name op het gebied van (jonge) mode. In 1996 heeft de Lijnbaan na oeverloze discussies tussen gemeente en de diverse winkeleigenaren een renovatie ondergaan naar een ontwerp van het bureau BroekBakema. Renovatie was hoognodig vooral na de opening van de Beurstraverse op het Beursplein.


Ook opgeleverd in 1953:

Kantoor Radio Holland B. Hooykaas Bzn
Woningbouw Pendrecht C. Stam-Beese
Holbeinhuis E&H.Kraaijvanger
Zeemanshuis H. Nefkens, A.J.M Buys
Theater 't Venster J.B. Bakema
RK Nicolaaskerk Overschie J.P.L. Hendriks / Van den Bosch / Van der Sluys
Hofje Bejaardenwoningen Nieuwenhoornstraat Leo de Jonge
Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk, Simonstraat M.C.A. Meischke
Lijnbaan Van den Broek en Bakema
Werkplaatsengebouw HAL (Las Palmas) Van den Broek en Bakema
Poortgebouw Oranjelijn, Vierhavenstraat Van den Broek, Brinkman


Andere projecten van Van den Broek & Bakema:

In Rotterdam:

Werkplaatsengebouw HAL (Las Palmas)
1953
't Venster
1953
Schoenenmagazijn Huf
1954
Meubelwarenhuis De Klerk
1954
Galeries Modernes
1957
Montesori lyceum
1960
Woonhuis Van Buchem
1961
Centrale Bibliotheek
1983

Elders:

Gereformeerde kerk Nagele 1957
Ketelhuis Delft 1957
Wereldomroep Hilversum 1961
Aula TU Delft Delft 1966
Het Dorp Arnhem 1966
Faculteit Bouwkunde Delft 1967
Bungalowparken Sporthuis Centrum (CenterParcs) Diverse vanaf 1968
Expopaviljoen Osaka 1970
Raadhuis Terneuzen Terneuzen 1972
Postcheque en Girodienst (Postbank) Arnhem 1973
Heineken brouwerij Zoeterwoude 1974
Hernesseroord Middelharnis 1974
Faculteit Civiele Techniek Delft 1975
Kernwandgebouwen Tilburg 1975
Raadhuis Ede Ede 1976
Hoofdkantoor Siemens München 1978



100 jaar Architectuur- overzicht
terug
verder