Van den Broek & Bakema
Na enige twijfel over de locatie van het centrale winkelapparaat van de stad in (weder)opbouw kregen architecten Van den Broek en Bakema in 1951 de opdracht voor een winkelcentrum van 65 winkels ten westen van de Coolsingel langs twee kruisende winkelstraten. De naam van het winkelcentrum herinnert aan de touwslagerij die hier in de 17e eeuw (buiten de stadsmuren was gevestigd). Het ontwerp was voor die tijd revolutionair. Werden voorheen woningen en kantoren boven de winkels geplaatst en vond bevoorrading aan de voorzijde plaats, was dat in de Lijnbaan allemaal anders. Woningen en kantoren bevonden zich achter de winkels. De winkelstraten waren verkeersvrij en de leveranties vonden plaats aan de achterzijde van de winkels via speciale expeditiestraten.
De winkels zijn in een betonskelet geplaatst en flexibel van indeling. De winkeleenheden hebben meestal twee bovengrondse verkooplagen boven een kelderetage. De winkelpanden zijn dus relatief laag en de winkelstraten breed. De gevels zijn voorzien van een luifel, die bescherming biedt tegen wind en regen en een overgang vormt tussen binnen en buiten.
Het voorbeeld van een verkeersvrij winkelcentrum - tot dan toe vrijwel onbekend - vond in Nederland en Europa veel navolging. Nu het principe in elke buitenwijk in de westerse wereld is toegepast, lijkt het originele voorbeeld niet zo spectaculair meer. In 1966 werd de Lijnbaan doorgetrokken tot het Binnenwegplein, een ander winkelgebied waar al twee grote panden van Van den Broek en Bakema stonden: Warenhuis Ter Meulen (nu verzamelgebouw De Grote Lijn) en Meubelwarenhuis de Klerk (later Donner boekhandel, maar ook alweer verhuisd).
In de loop der jaren is het exclusieve karakter van de Lijnbaan afgenomen. Specialistische winkels zijn langzaamaan verdrongen door grote winkelketens, met name op het gebied van (jonge) mode. In 1996 heeft de Lijnbaan na oeverloze discussies tussen gemeente en de diverse winkeleigenaren een renovatie ondergaan naar een ontwerp van het bureau BroekBakema. Renovatie was hoognodig vooral na de opening van de Beurstraverse op het Beursplein.
Ook opgeleverd in 1953:
Kantoor Radio Holland | B. Hooykaas Bzn |
Woningbouw Pendrecht | C. Stam-Beese |
Holbeinhuis | E&H.Kraaijvanger |
Zeemanshuis | H. Nefkens, A.J.M Buys |
Theater 't Venster | J.B. Bakema |
RK Nicolaaskerk Overschie | J.P.L. Hendriks / Van den Bosch / Van der Sluys |
Hofje Bejaardenwoningen Nieuwenhoornstraat | Leo de Jonge |
Vrijgemaakt Gereformeerde Kerk, Simonstraat | M.C.A. Meischke |
Lijnbaan | Van den Broek en Bakema |
Werkplaatsengebouw HAL (Las Palmas) | Van den Broek en Bakema |
Poortgebouw Oranjelijn, Vierhavenstraat | Van den Broek, Brinkman |
Andere projecten van Van den Broek & Bakema:
In Rotterdam:
Werkplaatsengebouw HAL (Las Palmas) | 1953 | |
't Venster | 1953 | |
Schoenenmagazijn Huf | 1954 | |
Meubelwarenhuis De Klerk | 1954 | |
Galeries Modernes | 1957 | |
Montesori lyceum | 1960 | |
Woonhuis Van Buchem | 1961 | |
Centrale Bibliotheek | 1983 |
Elders:
Gereformeerde kerk | Nagele | 1957 |
Ketelhuis | Delft | 1957 |
Wereldomroep | Hilversum | 1961 |
Aula TU Delft | Delft | 1966 |
Het Dorp | Arnhem | 1966 |
Faculteit Bouwkunde | Delft | 1967 |
Bungalowparken Sporthuis Centrum (CenterParcs) | Diverse | vanaf 1968 |
Expopaviljoen | Osaka | 1970 |
Raadhuis Terneuzen | Terneuzen | 1972 |
Postcheque en Girodienst (Postbank) | Arnhem | 1973 |
Heineken brouwerij | Zoeterwoude | 1974 |
Hernesseroord | Middelharnis | 1974 |
Faculteit Civiele Techniek | Delft | 1975 |
Kernwandgebouwen | Tilburg | 1975 |
Raadhuis Ede | Ede | 1976 |
Hoofdkantoor Siemens | München | 1978 |