100 jaar architectuur in Rotterdam

1991: Delftse Poort / Nationale Nederlanden

Abe Bonnema

Het Weena was in het Basisplan van 1946 aangewezen als een verkeersader, die het verkeer uit het westen via het Hoflplein de stad in moest leiden. In de praktijk werd het een kale onherbergzame vlakte, doorsneden door een brede verkeersweg, die het stadscentrum scheidde van het Centraal Station. Aan de noordzijde werd, na de voltooing van de metro in 1968, een parkje aangelegd, dat doormiddel van een, al snel sociaal onveilig geworden, voetgangers tunnel met de winkels van de Lijnbaan werd verbonden. Verder was er een ruim bemeten streekbusstation. Halverwege de jaren 80 werd het besluit genomen om het Weena te gaan bebouwen volgens het  ‘boulevard model’: een woon- en werkgebied met gesloten blokken langs een 60 meter brede boulevard. De blokken direct aan de boulevard moesten de hoogte van het  Hiltonhotel (40 meter) niet overstijgen, maar in het "tweede gelid" mocht men verder de hoogte in. Op straat moesten winkels en andere voorziening het verblijf veraangenamen en zouden arcades een overdekt trottoir bieden.  Omdat het stadsbestuur verlegen zat om een snelle stedenbouwkundige en economische impuls, werden er weinig regels gesteld en werd de weg geopend voor een Amerikaans aandoend straatbeeld, waarin de gebouwen voor Nationale Nederlanden, Unilever, Stad Rotterdam en het Westin hotel beeldbepalend werden. Nationale-Nederlanden Verzekeringen is het resultaat van een fusie in 1963 tussen het Rotterdamse Nationale Levensverzekeringsbank en het  Haagse De Nederlanden van 1845. De afdeling "Schade" werd in Den Haag geconcentreerd en is sinds 1995 in de Haagse Poort (Rob Ligtvoet, Kraaijvanger Urbis) aan de Utrechtsebaan gevestigd. De afdeling "Leven" werd in Rotterdam gevestigd. Aanvankelijk in het monumentalel hoofdkantoor van Nationale aan de Schiekade, naar ontwerp van Van Nieuwenhuyzen en Elffers. Binnen het nieuwe bestemmingsplan voor het Weena was Nationale Nederlanden, dat inmiddels was gefuseerd met de RVS geďnteresseerd in een nieuw hoofdkantoor naast het Centraal Station. 

Abe Bonnema won de opdracht voor het kantoor. Bonnema had tot dan toe vooral publieke en commerciële kantoren in Leeuwarden en Alkmaar gerealiseerd. Het gebouw bestaat uit twee separate kantoortorens voor Nationale Nederlanden en RVS van 150 respectievelijk 93 meter hoog. De lagere toren, direct aan het Weena "overtreedt" de hoogte regel en leverde bovendien meer vloeroppervlak dan de opdrachtgever eiste. Bonnema toonde aan dat de combinatie van stedenbouwkundige randvoorwaarden en bedrijfsprogramma niet tot een bevredigende architectonisch oplossing kon leiden. Vanwege de uitstraling van het gebouw achtte hij het noodzakelijk de torens te verhogen tot respectievelijk 93 en 150 meter waardoor tevens de voor hem essentiële verhouding tussen breedte en hoogte kon ontstaan. Nationale Nederlanden ging hier, omwille van het architectonisch belang in mee. De twee kantoortorens worden aan weerszijden van het metrotracé gesteund door kolommen onder een soort tafelconstructie. In de onderbouw bevinden zich de gemeenschappelijke voorzieningen als parkeergarage (1200 auto's), sportfaciliteiten, een drukkerij en het bedrijfsrestaurant dat met een glazen koepel bovenin de onderbouw herkenbaar is. De kantoortorens hebben een geheel kolomvrije overspanning van 14,40 meter. Ze hebben bij de lagere verdiepingen een bajonetvormige plattegrond die verspringt bij de kern. De gevels bestaan uit dragende betonelementen, afgewerkt met spiegelend zonwerend blauw glas. De stabiliteit wordt verkregen door de kernen met lift en trappenhuizen en uitwendige steunberen. De gevels bestaan uit dragende betonelementen, afgewerkt met spiegelend zonwerend blauw glas. 

Samen met de andere gebouwen aan het Weena maakt het gebouw deze straat tot een boulevard met grootstedelijke allure.  Voor de voetgangers blijft het Weena wat kaal. De plinten van de gebouwen bieden vaak niet veel meer dan receptieruimten en publieksbalies en daar waar een poging werd gedaan winkels en horeca te vestigen zoals in Delftse Poort mislukte dat jammerlijk. Alleen de plint van het tegenoverliggende Plaza draagt bij aan de verblijfskwaliteit van de boulevard. Met het Kantoorgebouw Delftse Poort kreeg Nationale Nederlanden een gebouw met allure en Rotterdam een beeldbepalend gebouw in haar beginnende skyline. Met 150 meter is dit het hoogste kantoorgebouw van Nederland. Architect Bonnema overleed in 2001 op 75 jarige leeftijd.


Ook opgeleverd in 1991:

Weenatoren Berend Sybesma
Woningbouw Veerse heuvel DKV
Eigen huis architect E. van Egeraat / F. Houben
Tuinpaviljoen Boijmans-Van Beuningen H. Henket
Woningbouw Josefstraat P. Weeda

 

 

 

Andere projecten van Abe Bonnema:

In Rotterdam:

Woontoren DWL terrein 1993
Sociale Verzekeringsbank 2002


 

 

Elders:

Eigen woonhuis Hardegaryp 1963
Girokantoor  Leeuwarden 1975
Kantoor GSD Leeuwarden 1975
Woningbouw Wielingenweg e.o. Alkmaar 1979
Kantoor PEN Alkmaar 1982
Politiebureau Alkmaar 1984
Kantoor OBF Leeuwarden 1985
Gemeentehuis Bergum 1985
Kantoor FBTO Leeuwarden 1986
Hoofdkantoor Elsevier (belastingdienst) Amsterdam 1989
Kantoor Avéro Leeuwarden 1991
Gerechtsgebouw Leeuwarden 1994
Hoofdkantoor Interpolis Tilburg 1996
Stadskantoor Alkmaar 2000



 

100 jaar Architectuur- overzicht
terug
verder