Wandeling D – deel 3 "Spoorsingel" (1 km)
Kaart van de wandeling
Nummers <1> t/m <6> in de tekst corresponderen met nummers op de kaart. Klik op de kaart! |
Op de kaart zijn aangegeven | ||
Metro stations | |||
Tramhaltes | |||
Treinstations | |||
Restaurants in Blijdorp, Provenierswijk, Bergpolder |
De wandeling begint aan de Noordzijde van het Centraal Station op het Proveniersplein. <1> We komen nu in de Provenierswijk.
De Spoorsingel, die we recht voor ons zien is in 1865
gegraven als sluitstuk van het waterplan van stadsarchitect
Rose. De Provenierssingel Links ligt de Stationssingel die in 1871 is aangelegd als een verbinding tussen de Diergaardesingel en de Spoorsingel. Deze verbinding was verbroken door de aanleg van het spoor. De Stationssingel heeft niet de kenmerkende slingerende vorm van het waterproject en is bebouwd met middenklasse panden. In 1957 is de singel gedempt voor de aanleg van het nieuwe Centraal Station We steken het Proveniersplein over en lopen langs de Spoorsingel. De Spoorsingel, maar ook de Noordsingel bleven tot het einde van de 19e eeuw onbebouwd. Pas aan het begin van de 20e eeuw werden ze bebouwd. De Spoorsingel heette eerst Diergaardesingel, en werd pas na de aanleg van het spoor naar Rotterdam en de opening van het station Delftse Poort (nu Centraal Station) vernoemd naar deze nieuwe vorm van vervoer. De Provenierswijk kwam tot stand in het
kader van het uitbreidingsplan van De Jongh uit 1883. De
Provenierssingel en de Spoorsingel vormen de groene zones
van de wijk. De singels zijn bebouwd met huizen voor
de middenklasse in Art Nouveau of eclectische stijl, aan de
westzijde deels voorzien van voortuinen. Het oostelijk deel
is grotendeels ontwikkeld door projectontwikkelaar Zaaijer.
De gemeentelijke bemoeienis met de ontwikkeling van het
gebied beperkte zich tot wat bouwvoorschriften. In de
straten achter de singels kwamen <2> Tussen de Klein Coolstraat en Hoevestraat staat op nrs 31-49 een laag blok uit 1901 in Art Nouveau stijl. De architect was J.B. Jansen. Het is bijzonder dat in een tijd van stijgende grondprijzen hier woningen met een voortuin werden gebouwd. Op nr. 45 woonde makelaar en lid van de Kamer van Koophandel Witkamp en op nr. 33 Jhr. De Geer, hoofdredacteur van het Christelijke dagblad de Rotterdammer. Later werd hij gemeenteraadslid en in 1927 minister van Financiën. Ook de nrs 51-55 uit 1902 van de architect Idburg zijn in die bouwstijl. Spoorsingel 31 is ontworpen en gebouwd door J.C. van Tussenbroek, die ontwikkelaar, architect en aannemer was van een groot de van de wijk ten westen van de Spoorsingel. Hij woonde op de Walenburgerweg 73. <3> Aan de overzijde zijn de panden op nrs
30-32 in 1899 gebouwd door architect, aannemer en
gemeenteraadslid Van Vessem. Spoorsingel 6 De spoorsingel eindigt bij de Walenburgerweg. Hier slaan we rechtsaf. <4> Op nr 31-33 staat Oud-Walenburg. In de 16e
eeuw stond hier een buitenhuis van een dochter van een
haringkoopman. Haar kleinzonen werden de eerste
Rotterdammers die tot bisschop werden gewijd. Dit was ook
het einde van de dynastie. In de 18e eeuw Bij de stoplichten steken we de Schiekade over
<5> De Schiekade en de Schieweg volgen het
tracé van de Rotterdamse Schie. Met het verlenen van
stadsrechten in 1340 Rechts aan de overzijde van de Schiekade op nr. 6 bevindt zich pizzeria "Angelo Betti" (turquoise gevel) uitgevoerd in kitchstijl, waar volgens insiders de "beste pizza's van Rotterdam" worden geserveerd. Angelo Betti verkoopt al sinds 1922 Italiaans ijs in Rotterdam. Sinds het bombardement in 1940 is de zaak hier gevestigd. Inmiddels wordt het restaurant door de 4e generatie Betti geleid. We lopen rechtdoor de Bergweg in <5> Direct voor het spoorviaduct, staan
links drie oude panden, waarvan het pand op nr. 343 in Art
Nouveau stijl. Over het viaduct liep het
"Hofpleinlijntje" van station Hofplein, via Rodenrijs en
Pijnacker naar Den Haag Centraal. Het Hofpleinlijntje werd
in 1908 aangelegd en door de Z.H.E.S.M., een van de
voorlopers van de NS, in gebruik genomen. Links staat het woongebouw Eudokia en de gelijknamige winkelpassage. Het staat op de plaats waar sinds 1890 het gereformeerde ziekenhuis Eudokia voor "Chronische Lijders" stond. Na de oorlog is het een algemeen ziekenhuis geworden. Inmiddels het Eudokia samen met het Bergwegziekenhuis, dat iets verderop lag in het IJssellandziekenhuis opgegaan in Capelle a/d IJssel.
Hier eindigt dit deel van de wandeling. Het volgende deel volgt de Noordsingel rechtsaf. |
Wandeling D - deel 3 | ||
Vorige | Overzicht | Volgende |
© Eddy le Couvreur, 2005
laatst bijgewerkt: 30-03-2014