Henk Klunder
Aanvankelijk heette het Weena Stationsboulevard, maar in 1949 werd de straat vernoemd naar het in 1426 verwoeste Huis of Hof van Weena. Dit stond ter hoogte van station Hofplein en werd bewoond door de familie Van Bokel. De straat was een nieuwe verbindingsweg, waarvan de aanleg voortkwam uit het naoorlogs Basisplan van Van Traa uit 1946. Het Weena was lange tijd een open vlakte in het centrum van de stad. In 1979 besloot de gemeenteraad het Weena te ontwikkelen met woningbouw en recreatieve voorzieningen volgens het Boulevardmodel. De architecten Jan Hoogstad, Carel Weeber en Leo Heijdenrijk traden op als externe adviseurs. Begin jaren 80 werden plannen concreet en in een tijdsbestek van 5 jaar werd met Amerikaans aandoende hoogbouw een grootstedelijke stadsboulevard gecreëerd. Aan de zuidzijde werd het abnormaal brede trottoir bebouwd (Stad Rotterdam, Fortis, Plaza). Het straatprofiel werd verder versmald door aan de noordzijde op de metrobuis te bouwen. Het Weenahuis is het eerste kantoorgebouw dat boven een bestaande metrotunnel is gebouwd. Hiervoor was een overkluizingsconstructie met een lengte van 40 m nodig.
Aanvankelijk ijverde architect Henk Klunder met generatiegenoten Jan Verhoeven, Nico Witstok en Willem Brinkman voor kleinschalige architectuur. Met de Ponskaart (Weenatoren), de woontorens aan de Boompjes (Clipper, Schoener, Galjoen), het GEB-gebouw en de Hoge Erasmus werden Klunder en zijn medewerkers belangrijke vormgevers van het nieuwe Rotterdam.
Ook opgeleverd in 1987:
Crystal House Kruiskade | H. Klunder |
Andere projecten van Wim Klunder:
In Rotterdam:
Crystal House | 1987 |
Clipper; Schoener, Galjoen | 1989 |
Weenatoren (Ponskaart) | 1990 |
GEB Gebouw | 1992 |
Elders:
Parkstad Leusden | Leusden | 1972 |
Woningbouw | Berkel en Rodenrijs | 1973 |
Woningbouw | Spaarndam | 1977 |
Sluisdijk | Den Helder | 1978 |