100 jaar architectuur in Rotterdam |
1949: Aankomsthal Holland-Amerikalijn |
Brinkman, Van den Broek & Bakema |
De HAL heeft zijn oorsprong in de firma Plate, Reuchlin & Co. uit 1871. In 1873 werd dit bedrijf van Antoine Plate en Otto Reuchlin omgedoopt in Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij. Pas in 1896 werd er Holland-Amerika Lijn aan toegevoegd. In 1891 werd het terrein aan de Wilhelminakade in gebruik genomen. In 1901 werd het kantoorgebouw op de kop van de Wilhelminapier gebouwd. Behalve de vrachtvaart zorgden vooral de landverhuizers naar Amerika voor veel omzet. Voor deze landverhuizers was zelfs een apart hotel, Urania, gebouwd, dat in 1972 is afgebroken. Langs de kade stonden ooit loodsen met een totale lengte van 700 meter. In 1940 werden vele gebouwen van de Holland-Amerikalijn op de Wilhelminapier verwoest in het bombardement op 14 mei. Alleen de in 1938 gebouwde vertrekhal van Brinkman en Van den Broek bleef gespaard. Na de oorlog werd de kade 15 meter breder gemaakt en werd de pier opnieuw bebouwd. Dezelfde architecten realiseerden kort na de oorlog de aankomsthal. In 1949 kwam de nieuwe vertrekhal gereed. Het ging om een betonconstructie met zes cylindrische schaaldaken. De 135 meter lange glazen pui biedt een panoramisch uitzicht op de rivier en de rechtermaasoever met de Rotterdamse Skyline. De aankomsthal is sinds 1988 gebruikt als ruimte voor tentoonstellingen, beurzen, congressen en party's. De gerestaureerde aankomsthal heet sinds 1999 cruise terminal en huisvest onder andere café Rotterdam. Sinds 2000 komen er steeds meer cruise schepen (± 20 per jaar) voor een bezoek naar Rotterdam, zodat kade weer in haar oude luister herleeft. In 1972 staakte de Holland Amerikalijn onder druk van de concurrentie door de luchtvaart haar lijndiensten vanuit Rotterdam. In 1978 vertrok het bedrijf naar Florida en stortte zich op de cruisevaart.
|
Ook opgeleverd in 1949:
Vm Nationale Levensverzekeringsbank | Cornelis Elffers, A.A. van Nieuwenhuizen |
Woningen Oostzeedijk beneden | E&H.Kraaijvanger |
Noodwoningen Wielewaal | J. Denijs, P. van Drimmelen |
Groenendaal 23-45 | J.P.L. Hendriks / Van den Bosch / Van der Sluys |
Andere projecten van Van den Broek & Bakema:
In Rotterdam:
Warenhuis Ter Meulen/Wassen/Van Vorst | 1951 |
Lijnbaan | 1953 |
Werkplaatsengebouw HAL (Las Palmas) | 1953 |
Meubelwarenhuis De Klerk | 1954 |
Schoenenmagazijn Huf | 1954 |
Galeries Modernes | 1957 |
Montesori lyceum | 1960 |
Woonhuis Van Buchem | 1961 |
Elders:
Gereformeerde kerk | Nagele | 1957 |
Ketelhuis | Delft | 1957 |
Wereldomroep | Hilversum | 1961 |
Aula TU Delft | Delft | 1966 |
Het Dorp | Arnhem | 1966 |
Faculteit Bouwkunde | Delft | 1967 |
Bungalowparken Sporthuis Centrum (CenterParcs) | Diverse | vanaf 1968 |
Expopaviljoen | Osaka | 1970 |
Raadhuis Terneuzen | Terneuzen | 1972 |
Postcheque en Girodienst (Postbank) | Arnhem | 1973 |
Heineken brouwerij | Zoeterwoude | 1974 |
Hernesseroord | Middelharnis | 1974 |
Faculteit Civiele Techniek | Delft | 1975 |
Kernwandgebouwen | Tilburg | 1975 |
Raadhuis Ede | Ede | 1976 |
Hoofdkantoor Siemens | München | 1978 |